بررسـی قطعـات چکـش هیدرولیکـی ؟
چکش هیدرولیکی به طور کلی از دو قسمت هسته و پوسته تشکیل شده که هسته چکش قسمت اصلی چکش هیدرولیکی است و از سیلندر ، پیستون ، ریتینر ، بک هد ، سندان ، شیر کنترل ، آکامالاتور ، سیل کیت و پیچ تایراد تشکیل شده است به این صورت که بک هد و سیلندر و سندان با 4 عدد پیچ بلند به نام تایراد به هم متصل میشوند و پیستون و ریتینر و سیل کیت داخل محفظه سیلندر قرار میگیرند و شیر کنترل و آکامالاتور هم روی سیلندر قرار میگیرند که به وظیفه ی هر یک از این اجزا میپردازیم.
پوسته چکش هیدرولیکی هم از براکت و پوسته ی پایینی و ضربه گیرهای بالا یا صلیبی و پایین و کناری و پیچ بغل بند تشکیل شده است
1.بَک هد چکش هیدرولیکی
بک هد محفظه ای است در چکش هیدرولیکی که در بالاترین قسمت پیکور و روی سیلندر قرار دارد و وظیفه آن نگهداری گاز ازت یا N2 است که به وسیله سوپاپی که در روی آن قرار دارد با مانی متر و کپسول گاز ، شارژ میشود و این گاز توسط سیل گاز که داخل ریتینر قرار دارد مهار شده و مانع از تخلیه ی گاز از بک هد میشود بعد از ضربه ی پیستون به قلم و برگشت به بالا قسمتی از پیسون وارد بک هد شده و با فشار گازی که در بک هد وجود دارد برخورد کرده و حالت ارتجاعی گاز ازت و فشار روغن باز پیستون را به پایین پرتاب کرده و به قلم ضربه میزند این چرخه تا وقتی فشار روغن داخل چکش باشد که توسط اپراطور بیل مکانیکی یا بابکت یا سایر ماشین آلات دیگر کنترل میشود ادامه خواهد داشت.
لازم به ذکر است که گاز ازت داخل بک هد مصرفی نیست و داخل بک هد حبس میباشد اما برای کنترل آن هر 2 هفته یکبار باید اقدام نماییید و فشار داخل آن را اندازه گیری کنید.
2.ریتینر چکش هیدرولیکی
همانطور که مشاهد میفرمایید ریتینر چکش هیدرولیکی قطعه ای گرد که دارای شیار هایی میباشد که محل قرار گرفتن سیل گاز و سیل برنزی و و اورینگ است .محل قرار گرفتن ریتینر قسمت بالایی سیلندر و نزدیک بک هد میباشد همانطور که در بالا اشاره کردیم پیستون از داخل ریتینر عبور کرده و وارد بک هد میشود و با فشار گازی که در بک هد است پیستون به پایین هدایت میشود حالا شاید براتون سوال پیش بیاد که چطور این گاز ازت که در داخل بک هد است تخلیه نمیشود .
همانطور که در عکس مشاهده میکنید داخل ریتینر شیار هایی وجود داره که شیار بالایی محل قرار گرفتن سیل گاز میباشد سیل گاز مانع تخلیه گاز ازت داخل بک هد میشود.در شیارهای پایینی هم اورینگ و سیل برنزی قرار میگیرد و مانع سایش پیستون به ریتینر و سیلندر میشود و شیارهای بیرونی ریتینر هم محل قرار گرفتن اورینگ هایست که مانع سایش ریتینر با سیلندر میشود
3.سیلندر و پیستون پیکور
سیلندر چکش هیدرولیکی محوظه است بین سندان و بک هد که در چکش های گاز هیدرولیک به شکل مکعبی و در چکش های فول هیدرولیک استوانه ای شکل است و مغز اصلی چکش هیدرولیکی به شمار میرود پیستون پیکور داخل محفظه سیلندر قرار گرفته و با ورود جریان روغن هیدرولیک به قسمت شیر کنترل ، اسپول داخل شیر کنترل به حرکت در میاید و فرمان حرکت پیستون را میدهد پیستون در محفظه سیلندر به پایین رفته و به قلم چکش هیدرولیکی ضربه میزند و به بالا برمیگردد و با فشار گاز داخل بک هد و جریان روغن باز به پایین حرکت میکند و این چرخه ادامه دارد تا جریان روغن قطع شود.
پیستون چکش هیدرولیکی یا پیستون پیکور قطعه ای گرد فولادی است که در محفظه ای به نام سیلندر قرار گرفته که یکی از قطعات حساس میباشد که حتما باید از متریال های اورجینال یا از پیستون های تولید شده از فولاد های آلیاژی مانند MO40 یا VCN200 تولید شده باشد تا در برابر ضرباتی که به قلم چکش هیدرولیکی وارد میکند مقاوم باشد بسته به نوع چکش هیدرولیکی پیستون ها شکل متفاوتی دارند بعضی ها دارای شانه یا شیار روغن هستند بعضی پیستون ها دنباله و بعضی بدون دنباله هستند.
نحوه کار پیستون چکش هیدرولیکی
همانطور که گفتیم پیستون چکش هیدرولیکی در محفظه ای به نام سیلندر قرار میگیرد فشار روغن ورودی به شیر کنترل چکش هیدرولیکی پس از به حرکت درآوردن اسپول داخل شیر کنترل پیستون حرکت کرده و پیستون چکش هیدرولیکی رو به قلم پیکور میکوبد در ضمن در قسمت بالای پیستون چکش هیدرولیکی در محفظه ای به نام بَک هِد گاز N2 یا همان گاز اَزُت قرار دارد که در زمان بالا آمدن پیستون چکش ، به آن حالت ارتجاعی میدهد تا ضربات قوی تری به قلم چکش هیدرولیکی وارد کند.
تولید انواع پیستون چکش هیدرولیکی
مجموعه امداد پیکور با تکیه بر دانش روز و کادری کارآمد و بهره بری از جدیدترین دستگاه های تراش CNC و کوره های عملیات حرارتی اقدام به طراحی و تولید پیستون انواع چکش های هیدرولیکی کرده است که از نظر متریال و طول عمر با نمونه اورجینال برابری کرده و دارای گارانتی 6 ماهه در صورت تعویض در مجموعه امداد پیکور میباشد. جهت سفارش انواع پیستون چکش هیدرولیکی با شماره زیر تماس بگیرید.
پیستون و سیلندر اُورسایز
سیلندر چکش هیدرولیکی یکی از مهم ترین اجزاء چکش هیدرولیکی است که باید با انجام سرویس های به موقع و استفاده از سیل کیت های اورجینال مراقب اون بود اما در بعضی مواقع به دلیل استفاده از سیل کیت های تقلبی و پیستون های نامرغوب به سیلندر چکش هیدرولیکی آسیب وارد میشود که در بعضی مواقع سیلندر چکش هیدرولیکی با عملیات اورسایز قابل استفاده بوده که باید برای اون پیستونی با ابعاد و اندازه سیلندر تولید بشود جهت سفارش عملیات اُورسایز سیلندر چکش هیدرولیکی با شماره زیر تماس بگیرید.
سندان و بوش سندان چکش هیدرولیکی
یکی دیگر از قطعات چکش هیدرولیکی سندان میباشد که معمولا با چهار عدد پیچ طولی به سیلندر و بک هد متصل شده است سندان چکش هیدرولیکی دارای دو بوش بالا و پایین میباشد که وظیفه این بوش ها در مدار نگه داشتن قلم چکش هیدرولیکی برای ضربات پیستون چکش هیدرولیکی و جلوگیری از سایش و خرابی سندان می باشند که برای کارایی بیشتر معمولا از فولادهای آلیاژی نظیر MO40 یا VCN تولید میشوند
بوش پایین لبه دار سندان
معمولا بوش های پایین لبه دار سندان چکش هیدرولیکی برای چکش های کاور باز استفاده میشوندمنظور از چکش های کاور باز چکش هایست که بدنه یا کاور آنها با تعدادی پیچ بغل بند معمولا 8 تا به هم متصل شده باشد تمامی بوش های پایین چه لبه دار چه بدون لبه اکثرا دارای 2 شیار پین هستند که بوش رو در سندان با 2 تا پین ثابت نگه میداره که این پین ها از کنار سندان وارد و از شیار بوش عبور میکنه که برای بیرون نزدن این پین ها از لاستیک پین بوش استفاده میشه برای بالا رفتن طول عمر این بوش ها اپراطور بیل مکانیکی باید هر 2 ساعت از طریق گیرس خوری که روی سندان تعبیه شده این بوش ها رو گیریس کاری کنه که عدم انجام گیریس کاری به موقع باعث خوردگی و سایش بوش شده و احتمال شکستن قلم چکش هیدرولیکی و یا اورسایز شدن سندان را دارد.
مجموعه امداد پیکور بزرگترین تولید کننده انواع بوش های چکش هیدرولیکی در ایران با بهترین متریال و ضمانت 6 ماهه جهت سفارش تولید بوش های اورسایز با شماره زیر تماس بگیرید.
بوش بالا سندان
بوش های بالا سندان چکش هیدرولیکی بدون لبه و بدون شیار پین هستند بعضی بوش ها یک تکه و بعضی دو تکه هستند که بستگی به مدل چکش هیدرولیکی دارد مثلا در چکش های هیدرولیکی سوسان یک تکه و در چکش های ام اس بی دو تکه هستند البته میشه در چکش های ام اس بی هم از بوش یک تکه استفاده کرد بوش های بالا نقطه ی طلاقی ضربات پیستون به قلم چکش هیدرولیکی میباشد که شکستن یا از حالت استاندارد خارج شدن این بوش باعث شکستن دنباله قلم چکش هیدرولیکی یا شکستن دنباله پیستون چکش هیدرولیکی میشود به همین علت باید مراقب سالم بودن این بوش باشید جهت سفارش تولید انواع بوش بالا چکش هیدرولیکی با شماره زیر تماس بگیرید.
پیچ های تایراد چکش هیدرولیکی
یکی دیگر از قطعات چکش هیدرولیکی پیچ های تایراد میباشند که به آن پیچ بلند یا پیچ طولی هم میگوییم پیچ های تایراد معمولا در هر چکش هیدرولیکی 4 عدد هستند که سیلندر و بک هد و سندان پیکور رو به هم متصل میکندجنس پیچ های تایراد معمولا سخت نیست یعنی فولاد خام پس از عملیات تراش و تولید مانند سایر قطعات پیکور به آبکاری برده نمیشود چرا که باید پیچ های تایراد سختی در اندازه ی 30 الی 38 راکول داشته باشند که بهترین فولاد برای تولید پیچ تایراد VCN200 یا VCN150 میباشد برای بستن پیچ های تایراد باید از ابزار دقیقی به نام تُرکمتر استفاده کرد یعنی هر 4 عدد پیچ باید با تُرکمتر کشیده شده و بعد با آچار ضربه ای بین 15 تا 90 درجه دیگر بسته شوند تا پیچ های تایراد در برابر ضربات پی در پی پیکور شل یا باز نشوند پیچ های تایراد معمولا به مانند سایر قطعات پیکور مصرفی هستند به این صورت که با کار کردن پیکور و فشار آوردن به پیکور و خالی زدن پیکور توسط اپراتور احتمال بریدن و شکستن پیچ تایراد وجود دارد که از اصلی ترین دلیل های بریدن پیچ تایراد همان خالی زدن یا خردکردن سنگ استخراج شده از معدن میباشددقت داشته باشید که اگر درحینکار با چکش هیدرولیکی متوجه بریده شدن یکی از پیچ های تایراد شدید به هیچ عنوان با چکش کار نکنید و سرعا اقدام به تعویض پیچ تایراد نمایید چرا که اگر با همان شرایط کارکنید احتمال بریدن پیچ های دیگر بسیار بالاتر میرود ضمنا از دیگر خساراتی که کارکردن با پیچ تایراد بریده به پیکور وارد میشود ساییدگی و درگیری سیلندر و پیستون به هم و از بین رفتن آنها میباشد که خساراتی بسیار سنگین و جبران ناپذیر به چکش وارد میکند.برای تعویض پیچ های تایراد چکش های گاز هیدرولیک باید براکت پیکور را باز کزده و پیچ بریده شده را باز و پیچ نو را جایگزین کنید اما برای تعویض پیچ تایراد پیکور های فول هیدرولیک ابتدا براکت را باز کرده سپس آکومالاتور را باز و پیچ تایراد را تعویض نمایید.
سیل کیت پیکور یا لوازم روغن ریزی پیکور
از دیگر لوازم و قطعات پیکور باید به سیل کیت چکش هیدرولیکی اشاره کنیم که بسیار بسیار قطعه ی حساس و مهمی میباشد سیلکیت پیکور معمولا از 3 یا 4 عدد سیل برنزی و 2 عدد روغن گیر و 1 عدد گردگیر و تعدادی بک آپ و تعداد زیادی اورینگ و یک عدد سیل گاز تشکیل میشوند که هرکدام وظیفه ای را برعهده دارد که به مجموع اینها سیل کیت میگوییم همان طور که از اسم اونها معلوم هست سیل گاز وظیفه ی نگهداری گاز ازت داخل بک هد و روغن گیر وظیفه ی نگه داشتن روغن داخل سیلندر و جلوگیری از خروج روغن از دور قلم به بیرون و گردگیر هم وظیفه ی نگهداری و جلوگیری از ورود گرد و خاک و ذرات خارجی به داخل سیلندر میشود سیل برنزی هم داخل ریتینر قرار گرفته و مانع ساییدگی پیستون به ریتینر میشودو اورینگ ها و بک آپ ها هم وظیفه ی آب بند کردن سیندر و شیرکنترل و آکومالاتور را بر عهده دارند که مانع از روغن ریزی چکش میشوند.
سیل کیت پیکور بسیار بسیار مهم است که از متریال خوب و قوی در تولید آن استفاده شده باشد برای همین است که ما در مجموعه ی امداد پیکور فقط از سیل کیت های اصلی کره ای استفاده میکنیم اگر از سیل کیت های فیک و غیر اصلی استفاده کنید چکش شما بعد از چند روز یا حداکثر یک ماه به روغن ریزی افتاده و به دنبال آن سیلندر و پیستون شما دچار گرفتگی و وارد شدن خسارت سنگین و جبران ناپذیر به چکش میشود متاسفانه در بازار از این دست سیل کیت ها برای پایین آوردن قیمت نهایی و سود بیشتر بازاریان بسیار زیاد پیدا میشود که به هیچ عنوان از سیل کیت های غیر اصلی استفاده نکنید لطفا.
لاستیک دیافراگم پیکور
لاستیک دیافراگم پیکور هم که از دیگر قطعات مصرفی پیکور میباشد که هر اپراتور و دستگاه داری حداقل یکبار اقدام به تعویض آن کرده است وظیفه ی لاستیک دیافراگم گرفتن تنش و فشار روغن برگشتی به سیستم بیل مکانیکی میباشد به این صورت که بالای قسمت دیافراگم گاز ازت قرار دارد و پایین آن روغن پخش کن آکومالاتور میباشد که جریان و فشار روغن از سیلندر به آکومالاتور هدایت میشود و فشار اول توسط روغن پخش کن گرفته و فشار بعدی توسط گاز ازت گرفته میشود لازم به ذکر است که اگر روغن پخش کن در آکومالاتور نباشد دیافراگم به سرعت سوراخ میشود و جریان روغن به قسمت گاز آکومالاتور ورود میکند و شیلنگ های پیکور به دلیل پایین نیامدن فشار برگشتی شروع به لرزش شدید میکند مقدار گاز ازت داخل آکومالاتور در چکش های گاز هیدرولیک معمولا بین 55 تا 60 بار بوده و در چکش های فول هیدرولیک هم 40 بار میباشد.
بسیار مهم است که جنس دیافراگم پیکور همانند سیلکیت پیکور اصلی و ساخت کشور کره ی جنوبی باشد چرا که اگر متریال دیافراگم ضعیف و غیر اصلی باشد به سرعت تکه تکه شده و وارد جریان روغن بیل مکانیکی میشود و خسارت جبران ناپذیر به دستگاه شما وارد خواهد کرد برای تهیه ی لاستیک دیافراگم اصلی با ما تماس بگیرید.
پین کتابی پیکور یا رادپین یا قلمگیر
پین کتابی پیکور یا رادپین یا قلمگیر هم از قطعات مصرفی پیکور محسوب میشود همان طور که از اسم اون مشخص هست قلمگیر وظیفه ی نگهداری قلم در سندان را برعهده دارد جنس قلمگیر پیکور باید مانند قلم از فولاد آبکاری شده و فورج شده باشد تا در برابر ساییدگی مقاوم و در برابر سرما و گرما شدن باد نکند که اگر باد کند هنگام تعویض قلم پین کتابی خارج نمیشود و باید سندان را زیر پرس برده یا با هوابرش پین کتابی را ذوب کنیم که بهتر است از همان دستگاه پرس برای درآوردن آن استفاده کنیم پین کتابی برای ثابت ماندن در سندان توسط پین مدادی مهار میشود